Zdravlje i internet: kako prepoznati vjerodostojne informacije

Internet se kao globalna mreža računala pretvorio u moćno komunikacijsko sredstvo koje omogućuje pristup i prijenos informacija iz cijelog svijeta, s vrlo jednostavnim pristupom. Veliki broj ljudi traži odgovore na brojna medicinska pitanja na internetu, a portali sa savjetima o zdravom načinu života i ostalim medicinskim sadržajima sve su popularniji. No važno je znati naći kvalitetne i provjerene informacije o zdravlju, te ne zaboraviti da one nikako ne mogu zamijeniti posjet liječniku.

U današnje vrijeme broj korisnika interneta je velik. Procjenjuje se da u svijetu 5,64 milijarde ljudi koristi internet, što čini 68,7% svjetske populacije. U Europi oko 750 milijuna ljudi koristi Internet, a Hrvatska je u siječnju 2025. godine imala 3,27 milijuna korisnika interneta, što čini 85% ukupne populacije. Ova tehnologija u Hrvatsku je došla sredinom 90.-tih godina prošlog stoljeća, a u današnje vrijeme postupno postaje sastavni dio života i gotovo neizbježan oblik komuniciranja i pristupa novim informacijama.

U nastavku članka možete pročitati o prednostima i rizicima traženja zdravstvenih informacija na internetu, te nekim savjetima kako se čuvati od nepouzdanih informacija.

Izvor informacija treba poznavati

Istraživanja provedena u Americi i Europi pokazuju da veliki broj korisnika interneta pretražuje informacije o zdravlju i načinima njegova održavanja, čime je ta aktivnost svrstana među najpopularnije „on-line“ aktivnosti. No ako se sjetimo činjenice da bilo tko, bez obzira na znanje, školovanje, stručnost ili namjeru, može objaviti informaciju na internetu štp obuhvaća mrežne stranice ili društvene mreže, shvatit ćemo koliko on postaje kritično mjesto, osobito ako su posrijedi savjeti o «samoliječenju» i «samopomoći». Kvaliteta zdravstvenih informacija na internetu varira, pa je važno znati identificirati točan izvor podataka i procijeniti njegovu vjerodostojnost.

Drugim riječima, internet je vrijedan izvor informacija, ali treba znati procijeniti izvor informacija i pronaći kvalitetne i vjerodostojne izvore informacija.

Također, važno je zapamtiti da internet ne može zamijeniti posjet liječniku. Informacije koje nađete mogu vam pomoći da očuvate i unaprijedite svoje zdravlje i da lakše komunicirate s liječnikom ili nekom drugom osobom koja je pružatelj zdravstvenih usluga, ali one nikako ne mogu zamijeniti profesionalni savjet i upute koje dobijete od svog liječnika i drugog zdravstvenog djelatnika koji prati Vaše zdravstveno stanje ili kojem se obratite za savjet ili informaciju.

Što treba provjeriti i kada posumnjati?

Postavljanje slijedećih pitanja prilikom pretraživanja interneta, može vam pomoć u pronalaženju istinitih i vjerodostojnih informacija:

Je li izvor informacija vjerodostojan?

  • je li naznačeno ime autora teksta odnosno ime organizacije koja je objavila tekst ?
  • pruža li internetska stranica kontakt informacije o autoru i/ili vlasniku internetske stranice (ime i prezime, adresa, telefon ili e-mail)?
  • je li autor profesionalni stručnjak u području o kojem piše?
  • ako je tekst objavila institucija/organizacija, je li ona priznata kao stručni autoritet u području o kojem piše?
  • ako je tekst iz područja medicine napisao autor koji nema medicinsko obrazovanje, je li to jasno naznačeno?
  • ako je riječ o lijekovima ili drugim medicinskim proizvodima te postupcima liječenja i prevencije bolesti, koja razina dokaza je navedena? Rezultati stručnih i znanstvenih studija i istraživanja imaju potpuno drugo značenje nego «iskustva laika».

Kad tragate za vjerodostojnim informacijama o medicinskim proizvodima, imajte na umu slijedeće:

  • proizvodi s istim tvorničkim imenom mogu sadržavati različite sastojke u raznim državama, zato pogledajte internacionalno nezaštićeno ime (INN), a ne samo ime proizvoda (zaštićeno tvorničko ime proizvoda)
  • ako je lista simptoma i oboljenja koja proizvod liječi i tretira velika, trebala bi vas potaknuti da posumnjate u informacije vezane uz taj proizvod
  • fraze “čudotvoran lijek”, “ekskluzivan proizvod”, “čudotvorna terapija” i slične trebaju pobuditi sumnju i upozoravajući su pokazatelj da informacija o medicinskom proizvodu možda nije istinita
  • svjedočanstva «izliječenih kupaca» koji govore o iznenađujućim rezultatima primjene «lijeka» trebala bi vas navesti da posumnjate u informaciju koju ste našli i provjerite ju kod stručnjaka
  • tvrdnje da je proizvod «znanstveno ispitan» i «u potpunosti ispitan», a bez daljnjih objašnjenja uvijek pobuđuju sumnju
  • informacije da je lijek «bez rizika» ili «bez popratnih pojava» upućuje da trebate biti oprezni
  • kada se navodi da je proizvod «potpuno prirodan», a bez navođenja sastojaka, potražite dokaz o potpuno prirodnom sastojku i informaciju o sastavu
  • o korištenju svih medicinskih i dijetetskim proizvoda koje ste našli na internetu, bez obzira na izvor informacija, obavezno se posavjetujte sa svojim izabranim liječnikom ili ljekarnikom

Jesu li informacije aktualne?

  • je li vidljivo kada je posljednji put pregledana ili ažurirana informacija koju gledate (kad je napravljen up-to-date)

Jesu li jasno naznačeni svrha i cilj?

  • ukazuje li tekst na interes autora? Na primjer, nije isto promovira li neprofitna organizacija ili organizacija civilnog društva tjelesnu aktivnost i vježbanje kao zdrav način života ili tvrtka koja prodaje opremu za fitnes, jer je u drugom slučaju cilj i prodati opremu za vježbanje što veće broju ljudi
  • ako je riječ o reklami ili sponzoriranoj informaciji, je li to na internetskoj stranici jasno naznačeno?
  • ako internetska stranica sadrži i sponzorirane informacije, jesu li one jasno odvojene od ostalih medicinskih sadržaja?
  • ako internetska stranica zahtijeva neke podatke od korisnika/posjetitelja, je li točno objašnjeno zašto se prikupljaju ti podaci?
  • ako je potrebno registrirati se za korištenje internetske stranice, je li jasno naznačen razlog i je li navedeno da je osigurana zaštita podataka korisnika (zaštita privatnosti)?

Jesu li navedene napomene i upozorenja?

  • je li na internetskoj stranici naznačeno upozorenje da informacije o zaštiti zdravlja i medicinskim pitanjima koje sadrži nisu zamjena za posjet liječniku i da nikako ne mogu zamijeniti njegov profesionalni savjet i upute

Ima li internetska stranica «prijateljsko sučelje» (engl. user-friendly)?

  • je li informacija lako dostupna odnosno jasno i jednostavno prezentirana?
  • pruža li internetska stranica korisniku mogućnost interaktivnog uključivanja, komunikacije, razmjene informacija i davanja povratnih informacija, odnosno kontaktiranja autora ili administratora putem e-maila ili posebnog kontakt obrasca?
AŽURIRANO 01.06.2025. U 19:34